6 november 2017

HJEMME

Hjemme.
 

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Ruim een jaar geleden was ik aan het spelen met een patroontje. 
De Outlander shawl was net klaar en ik had wat ideetjes waar ik misschien wel wat mee kon. 
Dus wat proeflapjes gemaakt met verschillende garens, chart geknipt en geplakt. 
Het probleem was alleen de vorm. Het is een patroon met veel mogelijkheden, maar ik kon maar geen vorm vinden, waarin het het beste tot zijn recht kwam.

It has been a while, but it was worth it. Over a year ago, I was just finishing up the Outlander shawl, some ideas popped in my head. I made swatches in several yarns, cutting and pasting in charts was easier. But the shape gave me some difficulties. The basic pattern could be used in several ways, but a suitable one was hard to find.
 
Wat ik dan altijd even doe, even op Ravelry kijken wat ik allemaal al gedaan heb, en wat er nog ontbreekt. Ik had nog geen shawl met een Faroese vorm. Hmmmm, dat was een goede keus.
In het midden de mooie diamant en variaties aan de zijkant.
De keuze voor het garen was daarna natuurlijk ook niet zo moeilijk. Een volle 2ply van Shetland wol. Een kleur die zorgt dat het patroon heel mooi uit komt en nu nog de details. 
 
 The thing I do then is, take a sneak peek on Ravelry, to see what ISN'T in my list of designs yet. 
Didn't see a faroese shape yet. Hmmmm, that could be a great choice.  
The diamonds in the centre and some variations on either side!
Yarn choice wasn't so hard after that decision. A full 2ply shetland wool and a colour that would make the patterns pop!


 Je breit de shawl van boven naar beneden, en wanneer je afkant, is het ook klaar. Alleen nog opspannen en draadjes wegwerken. En dragen natuurlijk. 

Omdat Monique Dreef de opdrachtgeefster was en het garen leverde, en omdat we samen naar Shetland zijn geweest, leek het mij een tof idee om elkaar te ontmoeten, werkoverleg noemen we dat. 

Ik houd erg van de zee en op het strand van Callantsoog begin ik me aardig thuis te voelen. Ik rijd er 'zo' even heen op de motor, voetjes in het zand, ogen op de horizon. Mijn 'thuis' als ik niet thuis ben.
Hjemme is het Deense woord voor "thuis". 


Wikipedia
De Faeröer zijn vanaf de 9e eeuw voornamelijk vanuit Noorwegen bevolkt. In de 11e eeuw kwamen de eilanden onder het gezag van de Noorse koning te staan. Toen Noorwegen zelf een gebiedsdeel van Denemarken werd, kwamen de Faeröer eveneens onder de Deense kroon. Toen Noorwegen in 1814 onder Zweeds bestuur kwam bleven de Faeröer Deens. In 1948 kregen de eilanden verregaand zelfbestuur.
Op sommige zeekaarten uit de 16e en 17e eeuw is ten zuiden van IJsland een groot eiland te zien dat Frisland genoemd werd. Aangenomen wordt dat daarmee de Faeröer bedoeld werden.

 The shawl is worked Top-Down and when you bind off, the shawl is actually done. Just blocking and weaving in ends. And then wear it! 
Because Monique Dreef was the commissioner of this design, and supplied the yarn, ánd because we went on a trip to Shetland last year, I thought it to be best to meet. Business meeting. Yes. 

I just lóve the sea and I'm starting to feel right at home at the beach of Callantsoog. I often go there when I ride my motorbike, feet in the sand, eyes on the horizon. My home away from home.
Hjemme is the Danish word for "Home". 


Wikipedia:
Between 1035 and 1814, the Faroes were part of the Hereditary Kingdom of Norway. In 1814, the Treaty of Kiel granted Denmark control over the islands, along with two other Norwegian island possessions: Greenland and Iceland. The Faroe Islands have been a self-governing country within the Kingdom of Denmark since 1948.[9] The Faroese have control of most domestic matters. [...] The islands also have representation in the Nordic Council as members of the Danish delegation. The people of the Faroe Islands also compete as a national team in certain sports.

 Na het werkoverleg met weer nieuwe ideeën, gingen we kijken voor een mooie lokatie om foto's te maken van de shawl. Het was lekker weer, motorpak uit, shawl om en...

After the workbit was done, creating new ideas, we went out to scout some lovely locations to make some pictures. So, the biker jacket and pants had to come off. It was a lovely day with some sunshine...



En een stukje verder in de duinen...

A bit later in the dunes...


Om eerlijk te zijn, was ik zelf zo blij met het ontwerp, dat ik de volgende dag mijn (75%) zelfgesponnen garen heb gepakt en meteen nog een shawl heb gebreid!
De wol uit Wales, Hilltop Cloud, had 5 kleuren die ik heb gesponnen. Daarna heb ik het getwijnd met grijze 1ply gossamer Shetland wol van Jamieson & Smith (NL). En deze keer spande ik de shawl op met punten. Ook mooi! 



 To be honest, I was so happy with the design, the very next day, I picked up my own (75%) handspun yarn and casted on! The wool is from HilltopCloud from Wales, I plied it with a 1ply Gossamer Jamieson & Smith (UK) in grey. I blocked the shawl with points, also a beautiful option. 



Design:     Hjemme (NL / ENG)
Designer:   Kantwerk / A Passion For Lace...
Yarn:        5 balls of Jamieson & Smith Shetland Supreme 2ply Lace  :     US 2½ - 3.0 mm
:           1077 - 1094 yards (985 - 1000 m) 
 
verkrijgbaar als kit bij www.greatbritishwool.nl
 
 
 fawn colourway

Geen opmerkingen: