21 mei 2010

Traditie / Tradition

Een tijdje terug, in april, heb ik een cursus Traditioneel Estlands breien gevolgd bij Wolhemel. De cursus werd gegeven door The Dutch Knitters; Carla en Hilly.
Ik had deze sjaal toen al op de pennen maar was erg nieuwsgierig of het me zou lukken om deze sjaal op een traditionele manier in elkaar te zetten.
A while back, I took a class Traditional Estonian Knitting at Wolhemel. The Class was taught by The Dutch Knitters; Carla and Hilly.
This shawl was already on the needles and I was curious to see if I could do it; construct this shawl in the traditional way.

Het garen is geweldig. Ik heb dit een keer geruild voor wat garen dat ik ook al geruild had. Het is Posh garen, de kleur Sumptuous. Het is niet meer in roulatie.
The yarn is gorgeous; I've traded it for some other yarn I had traded. It's Posh Yarn, the colour Sumptuous. (Cashmere/silk 1/12 NM). It is discontinued.

Er zitten totaal zo'n 778 nupps in, en ruim 120 kralen.
There's a total of 778 nupps in it, and over a 120 beads.
De rand is dus apart gebreidt en met de hand aangenaaid. Een hele klus, maar traditie, en wel erg mooi. Je krijgt een open en luchtig randje tussen de body en de rand. Dat krijg je niet wanneer je steken oppakt en de rand aanbreidt. De rand is dan ook veel ruimer en wordt gebreidt in 2 delen.
The edging is knit separately and sown on by hand. Quite a task, but it's tradition and very pretty. You get an open and airy part between the body of the shawl and the edging. When you knit the edging on, you don't get that. The edging is also knitted in two parts and longer then neccesary.
Pattern: Wild Lily / Metspiibehelekiri
Design: S. Reimann, A. Edasi
Book: Haapsalu Sall page 62
Yarn: Posh Cecilia Sumptuous (Discontinued)
Needles: body 3 mm/ edging 3,5 mm
Beads: 3,5 mm pink with silver lining
Start: 3 april 2010
Finished: 7 mei 2010
Weight: ~55 gram

De sjaal is voor m'n tante. Ze is er erg blij mee. Misschien binnenkort een foto dat ze hem om heeft. Haar dochter is fotografe, dus dat gaat vast lukken.
This shawl is for my aunt. She's very happy with it. Soon maybe a picture while she's wearing it, her daughter is a photographer so that will be alright.

10 opmerkingen:

Petra zei

Ik vind hem peachtig en het aanelkaar naaien is erg mooi geworden.

Groetjes Petra

lheurebleue zei

een breifee zoals jij die nog les volgt!!
je tante was vast in de 7de hemel met deze prachtsjaal. ik vraag mij nu af of die kralen veel wegen of even luchtig zijn als het garen?

Jolanda zei

Oh almachtige kantgodin, wederom maak ik een superdiepe buiging.

Jeannette zei

Het is weer een droom... Kan me de super-blije tante voorstellen!
(En zó leerde zij wéér meer bij...)

Unknown zei

mooi monique, de kleur spreekt me ook erg aan. Ik ben bezig the dutch knitters naar frl te halen voor deze cursus!!!

Natascha zei

Ik zit me hier weer met een open mond te vergapen ( het kwijl loopt er nog net niet uit ...grinnik ) wat mooi weer..en gewoon sprakeloos.
Groetjes Natascha

Anoniem zei

Prachtig prachtig prachtig!
Marijgje

Amanda zei

Another stunning creation. And I love that colour.

CarlaM zei

Meid, wat een prachtige shawl! En helemaal traditioneel. Complimenten! :-)

hannah zei

Prachtig!!

En ja, die kleur hè, precies goed.