31 oktober 2011

Een prachtige combinatie / A wonderfull combination

Er is weer een shawl af. Het heeft wel héél lang geduurd voor hij af was! Vorig jaar ben ik al begonnen met het patroon te tekenen. Dat viel nog niet mee... Ik had alleen een foto.

There is another shawl done! This one took a very long time to get done. Last year I started with the charting of this shawl. That was pretty hard, as I only had a picture to go from..
                                     

Dit is de geshopte foto van de originele foto van Bruce. Zo kon ik een beetje een idee krijgen hoe de shawl er uit zou kunnen komen te zien.
(klik op mijn foto's voor iets meer detail..)

This is the photoshopped picture of the original. Made by Bruce. I did alter it, to get an idea how the end result might look. (click on my pictures for a bit more details)
 Ik heb al heel veel shawls online kunnen bekijken. Op de site van het Shetland Museum. De meeste originele shawls zijn 'directional'. Dat betekend dat het midden vaak maar in een richting gebreid wordt. Daarna wordt een nieuwe border gebreid en er aan gezet. Vervolgens komt dan de aangebreide rand.

I've seen a lot of shawls online, in the database of the site of the Shetland Museum. Most original shawls are knitted directional. The center has one pattern/set that is knitted in one direction only. Then a second border is knit and often grafted to the center. Then the edging is added.
 Ik had bèst veel werk om het border patroon uit te zoeken. Nabreien en uitproberen, opnieuw tekenen omdat het niet uit komt en opnieuw breien. Nog maar een keer naar de foto kijken. Nog een keer tellen. Nog een keer breien. Zo leek het middenstuk nog makkelijk! Maar dat was het ook niet. Geloof me, er zitten nog 'fouten' genoeg in...

I díd have a lot of work on the unraveling of the border pattern. Knitting it, watching if it looked like the picture at all, recharting, re knitting, adapting and trying again. Watching at the copy of the picture, knitting again, and counting a lot. That made the centerpart look easy! But that wasn't the case. Believe me, there are still plenty of 'fault's  in this one..
 Ik had al contact gehad met Bruce, om te vragen of ik de shawl na mocht breien, op Ravelry advies gevraagd wat een redelijk aantal herhalingen zou zijn voor het midden. Of ik de shawl mirrored of directional zou maken. En wat het dichtst bij het origineel zou komen. Want tenslotte had ik maar een halve foto.

In the meantime I had contacted Bruce, to ask if I was permitted to copy knit this shawl. I had asked on Ravelry what would be a reasonable amount of repeats in the center. Whether or not to mirror or directional knit the shawl. Just to come as close as possible to the original. After all, I only had half a picture of the shawl..
 Uiteindelijk is dit het meest dichtbij wat ik bij het origineel kan komen. De aanhechting van de rand ziet er iets anders uit. Ik vermoed dat ze de onderrand eerst heeft gebreid en de rand aan de lange kanten tegelijk met de shawl zelf. Het is mij niet gelukt om de rand met gaatjes/omslagen zo te krijgen.Vooral omdat ik al begonnen was met het breien van het midden. Maar hij lijkt best goed!

In the end this is the closest I could get to the original. The edging is a bit different. I suspect she knitted the edging first and then knitted shawl and both edgings on the long sides at the same time. I couldn't manage to get the rows of yarnovers/holes to match in the end. Mainly because I had already started with the center. But I came very close...
 Nu stuur ik de foto's naar Bruce met de vraag of ik toestemming kan krijgen van zijn tante, die het origineel heeft gebreid, om deze shawl te publiceren en het patroon te mogen verkopen.

Now I will send the pictures to Bruce, hoping to gain permission from his aunt, who knitted the original, to publish this shawl and sell the pattern.
Het garen is bíjna het zelfde als dat van de Shetland Sweetheart. Hier zit geen kameel in, maar angora. (met cashmere en merino). Daardoor is hij best kwetsbaar...
Ik heb gelukkig nog méér garen met kameel in precies dezelfde kleur...

The yarn is almost the same as of the Shetland Sweetheart. In this there is no camel, but angora. (with cashmere and merino). That makes it extra delicate...
Luckily have móre yarn (with camel in it) in the exact same colour...

Info:
Pattern Aith
Yarn: Vorpal Bunny Ranch "Tequila Sunset" by The Gossamer Web.
Needle: 2,5 mm
Length Width: 66 cm x 170 cm./ 25"x 67"
Start official with the charting: November 2010
Done: 28 October 2011
Will be available for purchase soon..

Toen had ik me iets bedacht...
Ik heb heel veel uren naar shawls op internet gekeken. Ik wil ze eigenlijk nog liever in het echt zien!
Dus heb ik besloten van al het geld dat ik verdien met patronen, workshops en opdrachten mezelf naar de Shetland Eilanden toe wil breien!!! Ik hoop volgend jaar te gaan, wanneer ze (hopelijk) weer een Shetland Wool Week organiseren in oktober.

Then I thought of something...
I've spent many an hour on the net watching the shawls. I truly want to see them for real!
So, I decided to save my earnings of commissioned knits, pattern sales and workshops and work my way to the actual Shetland Isles! I hope to go next year, when they organize another Shetland Wool Week in October (not sure yet..)

17 opmerkingen:

Aal zei

Met m'n mond open en vol bewondering heb ik naar het scherm zitten staren..... Wat een beauty is dit geworden! En wat een goed idee om je naar de Shetland Eilanden toe te breien; veel succes (maar dat gaat je zeker weten lukken hoor!).

KnutzEls zei

Wow, prachtig!!!!

Ammerins zei

Wauw! :D

Unknown zei

Wederom sprakeloos!!!

Line zei

Mijn bewondering voor jou stijgt steeds meer, om dit van een foto te breien kan alleen een vakvrouw als jij.
En veel fun op de shetland eilanden volgend jaar

Amanda zei

Beautiful work!!

Jolanda zei

Snotvergeme wat mooi!

Herma zei

Prachtig, prachtig, prachtig!!!!
Neem aub eens contact op met het Shetland museum om je werk te laten zien!!! Ze zullen omvallen van verbazing, dat iemand van tegenwoordig het nog zo kan breien als vroeger.

Angelique den Brok zei

Wat een fantastische sjaal! En wat een fantastisch mooie foto's heb je er ook weer van gemaakt. Een prachtig mens met een bijzonder talent, dat ben je!
De indeling van de sjaal doet me wat denken aan die van Hazel Carter die wat stof staat te vangen in mijn queue, je weet wel welke ik bedoel.

Serena zei

Monique, ik kijk uit naar het patroon van deze shawl. Wat is ie mooi geworden, petje af voor jouw doorzettingsvermogen om dit helemaal uit te puzzelen aan de hand van een foto. Of het me lukt om hem te breien, is vers 2, vers 1 is een kleine support dat je naar de Shetland Isles kunt.

Noor zei

mijn complimenten voor deze prachtige shawl, wat een beauty!

Jeannette zei

Een schitterende schoonheid van een shawl, gebreid door een uniek talent...
We gaan gewoon een 'actie' houden: 'Help' Monique naar de Shetlands!

Anoniem zei

Monique,
wat een geduld en een gepuzzel....wat een doorzettingsvermogen....het resultaat is geweldig!!
Shetland-eilanden here you go!! Dat gaat zeker lukken!
Mijn bewondering is zeer groot....
Groetjes Janeth
Achterpand Groningen

Petra zei

Wat mooi....echt een droom van een shawl en je hebt een droom waar gemaakt en ik hoop dat er nog veel dromen voor je mogen uitkomen!

Ik vind die Shetland shawls ook zo mooi, maar ik heb de rust niet om met dunne naalden zoiets te maken. Ik hoop dat dat ooit nog eens komt.

Groetjes Petra

lheurebleue zei

wat ben jij toch een Wonderlijk Wezen! Dat iemand zo'n prachtige dingen kan maken. Ik hoop echt dat je - zeker na die moeilijke tijd - je wens kan verwezelijken en naar de shetland islands reizen ...

Unknown zei

Geef lezingen en workshops daar, laat het Ministerie van Breikunst je ticket betalen!

Je bent een vakvrouw,
Geweldig!

hannah zei

Wat schitterend allemaal, ben er zo van onder de indruk!!