23 december 2012

New Addiction (probably)...

Je weet dat eiland wel, waar ik laatst was, toch? (ik durf het haast niet te noemen...).
Ik heb daar in Voe vrouwen héél dun garen zien spinnen. De mevrouw die ik in Lerwick tegen kwam spon zelf akelig dun garen. Mijn reisgenote had haar spinnewiel mee en spon zo lekker ontspannen...

You know the island that I've been talking about so much lately? (I hardly dare mention it again...)
I've met women that were spinning terribly thin yarn. The lady in Lerwick spun her own yarn at an alarming thin size. My travel companion brought her own spinning wheel and was so relaxed..

En wanneer je thuis komt en heel blij wordt van een foto die Ammerins genomen heeft, dan is er iets aan de hand. Ik denk dat het spinvirus heeft toegeslagen. Ik heb geprobeerd het zo lang mogelijk uit te stellen. Er is namelijk zo ook al genoeg te doen en spinnewielen zijn nou niet iets wat je zó even aanschaft.

And when you get home and get very excited with a picture Ammerins took, something has happened. Probably the spinning virus took hold of me. I did try to fight it and held out as long as I could. A spinningwheel isn't something you just buy like that.. 
Afgelopen woensdag was er stitch'n'bitch. Vruchtbare grond daar; ik maakte daar ook al opnieuw kennis met Kantbreien in 2008 geloof ik. Ammerins had me horen zeuren over dat spinnen, hoe het werkt, waar je het beste mee kunt beginnen en zo. Maar ik hield de boot af. Ik kan eigenlijk niet nóg een hobby gebruiken. Het bleef echter knagen; het hoort bij het breien. Het is het begin. Je leert vezels kennen, opbouw, constructie, kwaliteit nog voor je een breinaald hebt aangeraakt.
Dus duwde Ammerins me die avond een mini spintol in mijn handen met een pluk merino en huppekee, aan de slag.

Last wednesday was stitch'n'bitch meet up. Fertile grounds up there, I renewed my knowledge of laceknitting in 2008 there.. Ammerins had heard me nagging about the spinning thing, how it's done, where to start. I tried not to think about it, the last thing I need is anóther hobby. It stayed with me, nonetheless. It's a part of knitting; the beginning. You have to learn about fibers, build up of yarn, construction and quality even before you pick up knitting needles.
So Ammerins shoved a small spindle in my hands with some roving (?) and put me to work.

En wat denk je! Nèt wat voor mij. Klein, schattig, en binnen een paar minuten al een paar meter draad! Oh jee, daar ga ik! Binnen 2 dagen zat een nieuwe tol al op de post naar me toe. De Kolibrie K14 was precies goed en al kant en klaar op de site, lontwol erbij en ik kon bijna meteen beginnen.

And what do you know... Júst the thing for me! Cute, small and within minutes I had spun a couple of yards of yarn... Oh my god, I'm hooked. Within 2 days the new spindle was on it's way to me. The Kolibrie K14 was readymade and just right, some roving to go with it and I could start almost right away.
Ik heb ooit eens gespint toen ik nog maar net een tiener was, mijn moeder heeft het me geleerd op haar spinnewiel. Maar omdat het nix voor mij was, heeft ze hem jaren geleden verkocht. Nu met zo'n klein tolletje is het makkelijk om 'overal' te doen. Ammerins vertelde me dat met een lichtgewicht tolletje je makkelijk dunner garen kunt spinnen dan met zo'n grote. En warempel.. Na een uurtje had ik dít er al op zitten!
De draad brak nog maar 4x, de tweede keer nog veel vaker. Het lukt me dus om een redelijk dunne draad te spinnen.

I did spin when I was in my early teens. My mother taught me on her spinningwheel. But because it was not the thing for me (back then) she sold the wheel years ago. With this little spindle it's very easy to bring with you anywhere. Ammerins told me with this small spindle it would be easier to make thin yarn. And after just one hour look what I got so far!
The yarn only broke 4 times the first attempt. Later it broke more often, but the yarn was more even.
Ik ben nog lang niet klaar voor het echte werk, nog veel oefenen, maar ik vrees dat er in 2013 gesponnen gaat worden.. (link voor NL)

I'm not ready for the real thing yet, but with practise I could come far. I guess there will be some spinning in 2013... hahaha.


4 opmerkingen:

Herma zei

Nu nog extra tijd leren spinnen!
Veel plezier Monique!!

KnutzEls zei

Het zou me niet verbazen als je al post bezorgend gaat spinnen ;-) Als ik zie wat je allemaal breit,dan denk ik dat je wel 4 paar armen moet hebben. In ieder geval veel succes!
Fijne kerstdagen en goed begin van 2013

lheurebleue zei

ik kan mij voorstellen dat eens je daardoor gegrepen bent, er geen weg terug is. geniet ervan en fijne feestdagen!

Judith zei

Aaargh, LEUK, je steekt me aan!!

Liefs Judith