27 mei 2007

Mislukt

Ik had gister dus na 2 uur zoeken een patroon gevonden voor een chevron-steek. Dus ik gister nog een stukkie breien, en ja, het leek goed te gaan. Maar door de dikte van de draad, vallen bepaalde eigenschappen weg, die je bij een dunnere draad wel zou zien.
Zet een meervoud van 14 + 2 steken op:
I did find, after a good 2 hour search, a chevron pattern stitch. So yesterday I practised on it, and it looked quite good. Due to the thickness of the yarn, I didn't notice what I did notice in the thinner yarn: 'holes' and corners that aren't in the chevron scarf. Back to the drawingboard.
1 : purl
2 : K1, k into front and back of next st, k4, sl 1, k1, psso, k2tog, k4 * k into front and back of each of nex 2 st, k4, sl1, kq psso, k2 tog, k4* en tussen de * * herhalen. Laatste 2 steken, k into front and back of st, k1.
3 : purl.
4 : herhaal pen 2 (eventueel in andere kleuren).

En dan zie je dit:

of dit (met een fijnere draad):



Heel jammer, maar niet het resultaat wat gewenst was. Het lijkt nu toch nog te veel op de Jaywalker steekserie. Het mooie diepte effect van de chevron sjaal is er niet, en het golft niet zo mooi. Ik heb nog geprobeerd om alle steken voor het meerderen op een andere manier te breien, maar dat helpt ook niet.
It's a pity, but it wasn't the desired result. It still looks to much like a Jaywalkerpattern. The depth of the Chevronscarf is missing en it's not flowing. I tried in different ways to knit the increases, but no luck so far.
Gister nog van een restje Lathyrus BFL een hangertje gebreidt, voor aan de tas of zo. Begonnen met een klein boordje, toen een afwijkende jaywalkersteek, hieltje er in, en op de wreef de Sampler CM 5, zie de grote sok, en een puntje van de Storm op Zolder Elfensokje. Hij is ongeveer 7 cm hoog, gevuld met fiberfill.
Yesterday was filled with knitting a tiny sock as a keychainhanger. I started with a tiny cuff, than a kind of Jaywalker stitch, a heel and the Sampler CM 5 stitch. As closing item a toetip by Storm in the Attic! Filled out with fiberfill and about 3 inches hight.

8 opmerkingen:

Angelique den Brok zei

Bedoel je de sjaal van deze fotoreeks? http://www.flickr.com/groups/chevronscarf/

Ik heb er eens heel goed naar zitten loeren en volgens mij zou het zo moeten gaan:

Veelvoud van 12 steken plus 2 kantsteken

1: averecht
2: 1 kantst, *6 keer een steek bijmaken door in de voor- en de achterkant van de steek te steken, 6 keer 2 steken recht samenbreien* van * tot * herhalen en eindigen met en kantsteek

Ik geloof dat dit het golvende effect geeft!

Anoniem zei

Ja, het is inderdaad een andere steek maar ik vind het wel mooi hoor, vooral het 2e proeflapje.

Maar ik had je al geschreven dat ik vooral van dat golvende effect gecharmeerd ben, en ik kan me goed voorstellen dat jij dat ook wilt.

En 'mislukt' zou ik het niet willen noemen, daarom maak je toch juist een proeflapje?!

En wat een snoeperdje van een mini-sokje-hangertje!

- zei

Niet verder vertellen ;-) maar de chevron die jij zoekt (want er zijn VEEL chevrons, jaywalker is er ook 1) is de volgende:

Patroonherhaling over 4 toeren, elke 2 toeren wissel je van kleur.

4 maal 2st. samenbreien, *8 maal voor en achterlus breien, 8 maal 2st. samenbreien*, dit stukje kun je steeds herhalen maar de laatste keer eindig je met. 4 maal 2 samenbreien.
Met tussen * en * zoveel herhalingen als je wil. De bekende sjaal gaat uit van 48 steken. Patroonherhaling dus over 24 steken.

En ohja, veel te grote naalden voor het garen gebruiken want het trekt als een gek in diepe V-s. Zelfs blocken doet weinig.

Angelique den Brok zei

Hee Stormopzolder, geweldig, ik lees ook mee en zocht dit patroon ook. Wat ik me afvraag, is de sjaal gewoon 48 steken breed en dan averecht aan de achterkant? Of brei je hem rond? Of dubbel en dan aan elkaar naaien?

MoniqueB. zei

Angelic,

Ik heb hem tot nu toe alleen plat gezien. Op de flickr site staat ergens een foto van de achterkant, en die is idd averecht.
Je kan hem zo breed maken als je wilt, zolang je maar het zelfde aantal meerder- en minderingen vast houdt, lijkt me. Er was er zelfs een die had er een babydekentje van gemaakt.

Ik ben naar aanleiding van deze tips (Hannah en Storm) al aan begonnen.

Angelique den Brok zei

Hou ons op de hoogte met mooie foto's!

Anoniem zei

Wat een goede tips van Storm op zolder. Vooral dat van die dikkere naalden lijkt mij een goede tip, daar was ik zelf niet zo snel op gekomen.

Lisa zei

Je zou http://www.sjaal-breien.nl ook eens kunnen proberen!

Groetjes Lisa!